Szkolny <br> Plener <br> Artystyczny <br> Gdańsk 2019

Szkolny Plener Artystyczny Gdańsk 2019

W dniach 13-24 maja 2019r. jako uczniowie z klasy 3LP wzięliśmy udział pod opieką kadry nauczycielskiej: dyr. mgr Marka Króla-Józagi, mgr Beaty Bireckiej, dr Ryszarda Gapskiego, dr hab. Ireneusza Bęca w Szkolnym Plenerze Artystycznym w Gdańsku.

Pomysłodawcą był pan dyrektor Marek Król-Józaga, który wspólnie z panią Beatą Birecką włożył wiele trudu w zorganizowanie tego wyjazdu, by później razem z panem Ryszardem Gapskim i panem Ireneuszem Bęcem poświęcać nam swój czas w możliwie najbardziej rozwijający sposób. Inauguracja tego pomysłu narodziła się wraz ze zbliżającą się klasą maturalną. Wyjazd miał nam pomóc w przygotowaniu prac do teczki na studia oraz zintegrowaniu całej klasy. Priorytetem było stworzenie od 4 do 8 innowacyjnych prac oraz poszerzenie swojej wiedzy z zakresu kultury. Mieszkaliśmy blisko centrum, w Schronisku Młodzieżowym na ul. Wałowej 8. W budynku mieściła się kuchnia, w której przygotowywaliśmy śniadania lub kolacje według własnych potrzeb. Mieszkaliśmy w 10 osobowych pokojach, co spowodowało zacieśnienie więzi między nami oraz wzajemną motywacje do dalszego tworzenia. Każdego dnia po śniadaniu rozpoczynały się zajęcia artystyczno-kulturowe. Udział w wernisażu „Przegląd rzeźby ceramicznej Gdańsk 2019” w „WL4- Mleczny Piotr” 17 maja, zapoczątkował wspólną przygodę z niesamowicie klimatyczną pracownią artystyczną należącą do pana Czesława Podleśnego, w której sam na co dzień kreuje swoją twórczość. Dla młodego artysty, który dopiero poznaje świat sztuki, tego typu „baza twórcza” stanowiła inspirację i natchnienie. Pracowaliśmy prawie codziennie od 6-8h w plenerze lub pracowni, zależało to od naszych potrzeb i tego, w jaki sposób ułożymy sobie plan działania. Każdy sam wyznaczał swoje tempo pracy. Mieliśmy swobodę co do techniki, formatu, konceptu. Ogólnym założeniem było tworzenie prac o tematyce architektonicznej oraz pejzażu. Jeśli jednak ktoś chciał, mógł stworzyć dzieło wykraczające poza normy panujące na lekcjach (gdzie uczymy się świetnego warsztatu). Każda inicjatywa podjęta z kadrowaniem, abstrakcja, dowolna plama, była obiektywnie odbierana przez pana Ireneusza Bęca – nauczyciela malarstwa, który zachęcał, aby tworzyć oryginalne prace. Ponadto zyskaliśmy indywidualną korektę od wykładowcy akademickiego z Wydziału Malarstwa gdańskiej ASP – dr Przemysława Łopacińskiego, co poszerzyło naszą świadomość oraz skłoniło do kontemplacji. Mieliśmy również przyjemność odwiedzić trzy wydziały Akademi Sztuk Pięknych w Gdańsku: Rzeźby, Malarstwa i Grafiki oraz spotkać nauczycieli akademickich - co w pewnym stopniu pomogło nam ukierunkować się w wyborze studiów. Ponadto codziennie zwiedzaliśmy urokliwy Gdańsk, w tym Katedrę Oliwską, Kościół Mariacki, Dwór Artusa. Historię Gdańska przybliżył nam pan Ryszard Gapski – nauczyciel historii sztuki oraz pan Stanisław Wyrostek - artysta rzeźbiarz, który zajmuje się rekonstrukcją wnętrz architektonicznych. Uczestniczyliśmy także w prezentacji poświęconej historii fotografii oraz wzięliśmy udział w spotkaniu w pracowni lutniczej. Różnorodność naszych spotkań nie ograniczała się jedynie do specjalizacji. Za część kulturową pleneru odpowiadała pani Beata Birecka - polonistka i wychowawczyni klasy. Z inicjatywy pani profesor obejrzeliśmy nie tylko różnorodne przedstawienia teatralne, m.in. „Kto się boi Virginii Wolf?”, „Ballada o mężnym Pietrku i sierotce Marysi” czy „Tajemnicza Irma Vep”, ale również zwiedziliśmy Teatr Szekspirowski i Teatr Wybrzeże poznając je od zaplecza. W teatrze Szekspirowskim obejrzeliśmy wspólnie ekranizację Hamleta, która zmieniła nasze podejście do tej lektury. Wieczorami, po całodniowej pracy i nauce, przychodził czas rekreacji. Jeden dzień został przeznaczony na poznanie okolicy i tak ze szkicownikami w dłoniach zachwycaliśmy się Parkiem Oliwskim oraz niesamowitym krajobrazem, który zastaliśmy w Gdyni Orłowo – molem osadzonym nieopodal klifu oraz urokliwą plażą. Oprócz ok. 2 godzin czasu wolnego do dyspozycji według własnego uznania, spędzaliśmy wspólnie magiczne wieczory, spacerowaliśmy po mieście, plażach czy molo w Sopocie przy blasku ulicznych lamp i księżyca.

„Podczas tworzenia kolejnych obrazów, mieliśmy zupełnie inne podejście niż do tej pory” - wspominają nasi koledzy z klasy. Wszyscy jesteśmy wciąż mile zaskoczeni jak życzliwych i wspaniałych ludzi spotkaliśmy na swojej drodze będąc w Gdańsku. Wyjazd był niezwykle rozwijający i na pewno będzie dla każdego tym licealnym wspomnieniem, do którego niejednokrotnie wraca się myślami. W imieniu całej klasy 3LP, serdecznie dziękujemy!